Thursday, July 8, 2010

Koreksi Diri

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum semua :)

Suara ceria walau jasad terasa sedikit penat. Sedikit je by which it's not a big deal kan? Berkhidmat untuk anak bangsa. Hehe.

Hari ni bangun pagi, terasa suatu perasaan yang menyambut. Ketenangan. Semua itu menyebabkan saya pagi pagi tersenyum lebar- lebar, menyanyi - nanyi kecil. Tatkala ambil wuduk saya mengingatkan diri tentang pemberi nikmat. Alhamdulillah. Syukur. Walaupun sebenarnya malam sebelum itu saya sudah dilanda ombak kerisauan. Tidur lambat begini, bakal mengundang pagi yang sangat blur. Tapi alhamdulillah rahmat ALLAH.

Dan lagi tadi jalan seorang - seorang. Memasangkan seribu satu macam persoalan dalam diri akan tujuan hidup di dunia ini. Mengingatkan diri dengan kata - kata jua pesan umi tercinta,

" Kita hidup untuk redha ALLAH. Lepas solat jangan lupa doa, mohon ALLAH aturkan perjalanan hidup yang baik, perjalanan hidup yang DIA redhai. Doakan umi, ayah, along, kakak - kakak, adik -adik, sahabat - sahabat dan diri sendiri. "

:)

Otak ligat koreksi diri. Aku buat semua ini kerana apa? Apa yang aku harapkan? Adakah ikhlas semua semua ini? Adakah betul tindakan ini? Fikir - fikir. Muhasabah diri.

Hari - hari bertanya diri. Adakah hari ini lebih baik dari semalam?

Ya, saya mahukan sesuatu yang lebih baik. Tapi tak perlu mengharapkan perfection. Sebab saya masih insan biasa. Kadangkala marah juga pada diri.

Apa - apa pun jua, semoga ALLAH meluruskan langkah saya dan kita semua. Tiada lain yang diharapkan melainkan perhatian dan redha DIA.


No comments: